Ліквідація підприємства – етапи та поради (Частина І)
Покрокова інструкція ліквідації підприємства є такою:
Крок 1. Збір загальних зборів або визначення органу
Перший крок у процесі ліквідації підприємства - проведення загальних зборів або визначення органу, відповідального за прийняття рішення про припинення діяльності. Для різних господарських товариств, таких як ТОВ, ТДВ, АТ, існують певні правила, які необхідно врахувати. Наприклад, у ТОВ необхідно отримати ¾ голосів учасників на загальних зборах (згідно з ч. 2 ст. 34 Закону про ТОВ). Для ПП цей процес зводиться до прийняття рішення власником, якщо він єдиний учасником підприємства. Варто пам'ятати, що для ТОВ і ТДВ заборонено приймати рішення про ліквідацію шляхом опитування (згідно з ч. 2 ст. 36 Закону про ТОВ).
Крок 2. Формування комісії з ліквідації
На другому етапі зборів необхідно затвердити ліквідаційну комісію. Рішення про ліквідацію та склад комісії фіксуються у протоколі зборів. Протокол повинен включати такі пункти:
- Порядок проведення ліквідації;
- Терміни ліквідації (не менше 2-х і не більше 6-и місяців з дня оприлюднення рішення);
- ПІБ членів комісії та їхні реєстраційні номери облікових карток платників податку;
- Права та обов'язки комісії;
- Режим роботи підприємства на період ліквідації;
- Відповідальні за складання ліквідаційного балансу.
Законодавчі вимоги до складу комісії не існує, проте, зазвичай вона включає засновників підприємства, директора, головного бухгалтера, юриста та аудитора. В окремих випадках може бути досить одного ліквідатора, особливо для ПП або невеликих підприємств з незначною вартістю активів і низькою кількістю працівників.
Особливо важливим є призначення керівника ліквідаційної комісії, оскільки саме він стає фактичним керівником підприємства після прийняття рішення на зборах. Керівник ліквідаційної комісії має право підписувати податкові, фінансові та інші звіти, а також подавати заяву на внесення запису про ліквідацію юридичної особи у ЄДР. Зазвичай керівником комісії стає керівник підприємства, але власники мають право призначити кого завгодно, не обмежуючись працівниками підприємства. Також можлива зміна керівника ліквідаційної комісії в процесі ліквідації, прийняття такого рішення знову на загальних зборах.
Наразі важливо отримати кваліфікований електронний підпис для керівника ліквідаційної комісії, так як це забезпечить можливість електронного подання звітності до ДПС.
Крок 3. Реєстрація рішення про ліквідацію
Третім кроком є реєстрація рішення про ліквідацію у державному реєстраторі. Це можуть бути центри надання адміністративних послуг